Om de integriteit van de cliënten te waarborgen zijn alle namen veranderd en relevante gegevens achterwege gelaten.
Meer zelfvertrouwen
Mijn dochter heeft een dysfatische taalontwikkeling.
Zij komt bij Harriet voor therapie. Na 2 á 3 sessies zie je al heel duidelijk hoe ze is veranderd.
Door de therapie heeft ze nu veel meer zelfvertrouwen & meer naar buiten gericht.
Ze kan zich nu véél meer uitten. Niet alleen mijn kind heeft door de therapie veel meer zelfvertrouwen, maar ook de ouders het hele gezin.
Het is belangrijk om mijn dochter met rust, geduld, positiviteit te omringen en hiermee de oefeningen te doen.
Door het vele oefenen met mijn dochter wordt de band steeds beter.
Het maakt dat mijn kind meer basis, meer zelfvertrouwen krijgt in zichzelf.
Positief contact
Moniek kan zich nu beter uitten, ze praat meer over dingen die haar dwars zitten én durft veel meer.
Ze was op school snel boos op haar vriendinnen, de belangstelling die haar vriendinnen toonden zag Moniek als een soort van bemoeizucht.
Haar vriendinnen wisten niet hoe ze met Moniek in die situatie moesten omgaan.
Door stap voor stap met haar te praten en haar weer positief contact te laten leggen met de vriendinnen is het nu een stuk beter met de vriendschap.
Haar oefeningen helpen haar goed! Ze voelt zich veel geliefder en voelt zich veilig en geborgen.
Moniek heeft de therapie als erg leuk ervaren, en vindt het jammer dat het bijna is afgelopen.
We zijn erg blij dat we voor deze therapie voor Moniek hebben gekozen. Ook ik heb er érg veel van geleerd.
Dankbare ouders
Best Harriet,
Graag willen wij je nog eens duidelijk laten weten wat voor een fantastisch werk je doet.
Jij hebt ervoor gezorgd dat aan onze jarenlange zoektocht een einde kwam en hebt onze dochter op een fantastische manier geholpen.
Wij hebben onze dochter weer terug (tenminste zo voelt het voor ons ouders). Haar veranderde gedrag is geheel en al te wijten aan jouw inzet, jouw toewijding en jouw uitstekende begeleiding!
Wij zijn nu ápetrots op haar.
Nogmaals onze hartelijke dank en dat je nog vele kinderen én ouders mag helpen de komende jaren.
Dankbare ouders
Opgelucht en ontspannen
Van twee zusjes: Lisa en Laila.
Lisa leert meer zelfvertrouwen te hebben en Laila leert om te gaan met haar boosheid.
De meisjes vinden het helemaal geweldig bij Harriet, ze mogen er kleuren en vertellen over zichzelf. En wat vooral belangrijk is dat er wordt geluisterd, ze voelen zich begrepen en genieten van de aandacht.
Wij zijn nu enkele weken verder en alles verloopt goed. Harriet leert de meisjes ook de oefeningen bij elkaar te doen zodat ze zich beter voelen.
Ik als moeder probeer de momenten dat ze bij mij zijn de technieken toe te passen. Ik merk zeer zeker dat de meisjes er baat bij hebben, bij mij zijn ze opgelucht en ontspannen in hun doen.
Mieke
Thuis boos kunnen worden
Lieke wordt boos. Dit is voor ons een geheel nieuw verschijnsel!
Het is erg wennen, juist omdat we het niet van haar kennen, maar hoe gek het ook klinkt: we zijn er erg blij mee!
Ze uit zich en ze voelt zich blijkbaar (eindelijk?) veilig genoeg om dat te doen.
Ik heb ooit geleerd, dat kinderen die thuis niet boos kunnen worden, zich niet veilig genoeg voelen, er is iets mis met hun basisveiligheid. ‘Als ik boos word op papa en mama vinden ze me vast niet meer lief, of gaan ze bij me weg.’
Kinderen moeten juist thuis boos kunnen worden. Als je thuis al niet boos kunt worden is dat toch wel een heel groot probleem.
Lieke uit zich veel meer dan voorheen. Dan moest je maar een beetje gissen wat er in haar omging, of af en toe voorzichtig informeren.
Vooral niet gaan trekken, want dan sloot zij zich af. Dit is minder aan het worden. zij is dus toegankelijker, als ik het zo mag verwoorden.
Het ‘zich uiten’ houdt vooral in dat Lieke steeds meer deelt wat er in haar hoofd omgaat.
Zwemdiploma
Lieke heeft eindelijk haar zwemdiploma gehaald! Daar is ze heel trots op.
Hoe je het voor elkaar hebt gekregen weet ik niet precies, maar wij zijn er heel blij mee. Ze bleef niet meer aan de kant hangen en wat je afgesproken hebt met haar heeft ze tijdens haar examen goed opgevolgd.
De oefeningen zullen we goed blijven doen thuis. Ze slaapt sinds lange tijd rustig nu en is zelfverzekerder dan ooit. We hebben het erg gezellig samen!
Reviews boek :" Drie stappen naar een gelukkig en succesvol kind" incl. Methode MindVoice®
(Zie reviews Bol.com)
Ik heb er geen woorden voor,
Meer dan 22 jaar heb ik in het Amerikaanse leger gezeten. Ik had last van OSI (operationele stress injury), ernstige depressies door het verlies van mijn vrouw en kind , allebei gedood door een dronken autobestuurder.Ben meer dan een jaar behandeld en veel huiswerk gedaan waardoor ik eindelijk weer rust heb gevonden in mijn hoofd en zijn mijn woede en depressies verminderd tot een niveau wat ik kan beheersen.Nu zie ik eindelijk weer het licht aan het einde van de tunnel …. De behandeling EMDR is ver en veruit de beste behandeling die ik ooit ontvangen heb over gezondheid gesproken.. en dat allemaal zonder medicijnen.
Ik heb er geen woorden voor,
Terugkerende agressie en woedeaanvallen zijn significantie verminderd.
Geachte mevr,
Dit is gewoon een briefje om u te laten weten over hoe EMDR mijn zoontje heeft geholpen. We begonnen met de therapie in augustus 2011, we hebben 7 sessies tot nu toe gehad . mijn zoon is 7 jaar oud en heeft ernstige symptomen van PTSS doordat hij misbruikt is. Hoewel reguliere therapie hem iets geholpen heeft, ging zijn vooruitgang moeizaam.. Nu, door EMDR lijkt onze zoon gelukkiger, en zijn verleden met de dagelijks terugkerende agressie en woedeaanvallen zijn significantie verminderd. Hoewel we nog steeds EMDR therapie volgen, kon ik niet wachten om je te vertellen hoeveel we te danken hebben aan dat therapie waardoor onze dierbare zoon zo goed is geholpen. Niets van wat we hebben geprobeerd was zo succesvol als dit.
Hartelijke groet,
Ik was natuurlijk sceptisch..
Een paar jaar geleden onderging ik EMDR. Ik was natuurlijk sceptisch.. Op dit moment echter, zegt mijn verstand en zie ik ook dat het mijn huwelijk en mijn relatie met mijn kinderen heeft gered. Ik had last van PTSS na het ervaren van veel verlies en heb zelf nooit geconstateerd, dat dit de oorzaak was, wat mijn belemmering was naar een gezond en gelukkig leven. Het is een prachtige behandeling waar meer mensen over geïnformeerd zouden moeten worden. Ik prijs mijzelf als een van de gelukkigen om deze behandeling te hebben mogen ervaren na mijn ongeval.
Dank je wel,
Liever trappen lopen...angst voor de lift
Graag laat ik je weten in een kort mailtje dat ik blij ben met het elimineren van mijn angst voor liften. Ik had nog nooit van EMDR gehoord.Voordat ik met EMDR aan de slag ging had ik wel dingen ondernomen maar niets had echt afdoende geholpen. Ik vermijde daarom maar liever elke lift die ik tegenkwam tot het moment dat ik werd aangenomen bij een groot bedrijf met veel verdiepingen. Hierdoor werd ik weer meteen met mijn ‘probleem’ geconfronteerd waarop er geen andere keus was dan dat mijn probleem weer aangepakt moest worden. Ik was erg enthousiast toen ik op de website over EMDR las en wat hier voor resultaten mee waren behaald maar had ook zo mijn twijfels of dat voor mij ook ging werken. Ik had tenslotte al het een en ander ondernomen wat achteraf niet echt helpend was geweest.Ik heb mij laten overtuigen en heb 4 sessies nodig gehad om weer de lift in te lopen wat toch echt wel een opluchting is moet ik zeggen, zeker als ook je baan er nog vanaf hangt.
De eerste 2 sessies voelde ik nog een lichte paniek opkomen maar wat verdween op het moment dat ik de lift inging.Nog steeds bekruipt mij een onbehaaglijk gevoel als ik weet dat ik de lift in moet maar wonderbaarlijk verdwijnt dat even snel als het is opgekomen. Ik loop nu rustig en zonder angst een lift in. Sindsdien heb ik geen enkele paniekaanval meer gehad. Ik had zeker een paar maanden geleden nog niet gedacht dat ik op dit punt zou komen waar ik nu sta.
Ik weet nu dat je in het leven soms een paar mislukte pogingen moet incasseren om succes te hebben.
Nogmaals dank,
Hulp op het juiste moment, spijbelen, grote mond, negatief gedrag
Maikel heeft een hekel aan school. Hij heeft een grote mond tegen leerkrachten en wordt regelmatig uit de klas verwijderd. Zijn cijferlijst is slecht en zijn houding is ronduit negatief.
Maikel spijbelt steeds vaker.
Ook thuis vertoont Maikel negatief gedrag. Zijn ouders drijft hij tot wanhoop waardoor zij onredelijk hard tegen hem worden.
Hoe wordt hun zoon in hemelsnaam op een goede manier volwassen?
Dan trekt een van de ouders aan de bel voor hulp: Maikel merkt dat hij zijn mening mag uitten en dat er serieus naar hem wordt geluisterd.
Dit is voor Maikel aanleiding om zijn gedrag te veranderen. Gedurende deze periode ondervindt Maikel veel steun en betrokkenheid: er worden afspraken gemaakt en Maikel wordt goed begeleid.
Dit zorgt er uiteindelijk voor dat Maikel zijn diploma behaald en een duidelijke toekomst voor ogen heeft.
Ontwijkend en terughoudend opstellen, niet meer de klas in willen
Anna was 4 jaar toen zij plotseling niet meer de klas in wilde. Ze had erg veel last van bepaalde kinderen in de klas en wist niet hoe hiermee om te gaan. Ook had ze moeite met de juf die ze niet aardig vond. Ze ging situaties ontwijken door zich heel terughoudend op te stellen..was bang en wilde de klas niet meer in.. Het werd daardoor steeds erger, tot zij helemaal niet meer naar school wilde zo vertelt Anna’s moeder Marjon. Eenmaal thuis achter haar laptop ging Marjon hulp zoeken maar wat ze niet wilde was naar een psycholoog met Anna. “Ik heb geen zin om het probleem “groter” te maken en een officieel traject in te gaan waardoor Anna gelijk een etiket op geplakt krijgt “ zei ze tegen haar vriendinnen. Marion vond Kind & Tienerpraktijk Het Schild” wat als specialisatie kinderen en tieners behandeld en met name het gedrag en emoties. vanwege Anna’s angst en zelfvertrouwen. Marjon stuurde haar een mail waarin ze over haar dochter Anna vertelde en waar zij last van had.. Zij legde me uit hoe deze angst van mijn dochter was ontstaan . Het probleem werd serieus genomen en ik vond begrip en herkenning. Dat voelde goed.
Er werd geluisterd naar Anna en Anna leerde techniekjes precies op haar leeftijd afgestemd waar zelfs ik nog veel van geleerd heb. Ook werd ikzelf begeleidt om Anna op de juiste manier thuis te kunnen ondersteunen. Anna leerde ook,hoe zij in de klas met bepaalde kinderen moest omgaan en hoe zij dit voor haarzelf op een makkelijke manier kon handelen. Door alleen maar te praten tegen een kind biedt je het geen handvaten maar als je haar leert hoe ze dat moet doen werkt het wel. Na vier keer ging het al een stuk beter waardoor Anna nu weer met plezier naar school gaat.
Het verhaal van John met ADD
John is een zachtaardige, dromerige jongen van 10 jaar. die altijd voor zijn vriendjes in de bres springt!Echt een helper! Maar zijn achteloosheid betreffende zijn schoolwerk,niet afgemaakte taakjes en concentratieproblemen hebben een negatieve impact op hem.
Hij voelt zich dommer als zijn klasgenootjes en weet niet waarom hij maar niets af kan maken en zijn aandacht er niet bij kan houden. Graag wilde hij overal aan mee doen, maar de zin ontbreekt hem vaak, en haakt hij af . Ook heeft hij moeite een samenhangend verhaal te vertellen, kan niet goed voor zichzelf opkomen, het loopt gewoon niet lekker, alsof hij lui is maar dat is hij niet want John staat als eerste in de rij met voetbal waar hij dol op is. De laatste tijd schijnt er helemaal niks meer te lukken en moppert iedereen alleen nog maar op John.
Toen kwam de diagnose dat John wellicht ADD heeft, en werd het voor iedereen plots duidelijk. Het kwartje was gevallen.Er werd geadviseerd: medicijnen proberen. Dat wilden zowel John als zijn ouders niet. Eerst maar eens andere dingen proberen.
Toen naar de kinderpraktijk ’t Schild’ waar John van alles mocht vertellen en er graag heen ging. Kreeg er chocomel en een koekje, no problem er elke week heen te gaan!
En niet voor niets is gebleken. Na ongeveer 8 keer ernaar toe te zijn geweest zag je al echt sterkte veranderingen optreden. John maakte veel makkelijker contact met anderen en vertelde vloeiend en samenhangend zijn verhaal. Dat was eerst wel anders ,hij ontweek het als hij iets moest uitleggen, niemand kon de draad van zijn verhaal nog volgen omdat het zo verwarrend was voor anderen. Ook maakte hij zelden zelf contact waardoor vriendjes afhaakten. Nu nam zijn eigenwaarde , intiatieven en zelfvertrouwen toe. Je zag John opbloeien. Hij werd assertief en wist zijn mannetje te staan.
John is positief en in zijn voordeel veranderd
John denkt rustiger, heeft meer rust in zijn hoofd en lichaam gekregen en zit lekkerder in zijn vel. Hij kan zich ook veel beter concentreren. Hij begint geheel uit zichzelf aan zijn taken en maakt deze met wat pauzes er tussendoor ook altijd af. Ook met het aangaan van sociale contacten gaat het stukken beter en opvallend is dat John altijd wordt uitgenodigd wat voorheen niet of zelden het geval was. Wij als ouders zijn er zielsgelukkig mee en voor John natuurlijk het meest!
Het verhaal van Tom met ADHD
Als Tom na een schooldag weer thuis is, zit hij het liefst op zijn kamer. Spelen met zijn telefoon of achter de computer of lekker stoeien met de hond Kasper. Soms speelt hij met een vriendje. Tom heeft wel vrienden, maar soms raakt hij ze ook weer kwijt. Ze willen dan niet meer met hem spelen omdat ze Tom te druk vinden omdat hij ADHD heeft.
Pillen voor ADHD
“Eerst kreeg ik pilletjes voor mijn ADHD” zegt Tom. Zodat ik rustig werd en op school beter kan opletten en minder snel ruzie maak. Die pillen moest ik helemaal doorslikken en mocht ik niet op bijten. Mijn mam mocht ze niet kleiner maken, want dan werken die pillen niet meer. Dat vond ik heel irritant. Gelukkig heb ik toen zelf gelezen over pillen voor kinderen met ADHD die je niet helemaal door hoeft te slikken.Daar mag je poeder van maken en ze ergens doorheen doen zodat je het niet proeft. Met mama hebben we toen aan de dokter gevraagd of ik ook die pillen mocht hebben voor mijn ADHD. En dat mocht!
Pesten
“Ik vind het nu daarom niet erg meer dat ik medicijnen moet nemen. In groep 6 werd ik wel eens gepest. Dan scholden kinderen mij om mijn ADHD uit” tijdens het buitenspelen. Ik vertelde het dan tegen de meester. Die hield de pestkoppen daarna extra goed in de gaten. Nu weet ik hoe ik er mee moet omgaan omdat ik hulp heb gekregen bij Harriette in Praktijk ’t Schild’.