ADD behandelen bij je kind houdt in dat door middel van een ADD behandeling aan de volgende punten gewerkt wordt:
Door ADD behandelen leert je kind o.a.omgaan met de moeilijkheden die het ervaart door ADD. In de eerste plaats is het belangrijk dat door de ADD behandeling je kind zelf inzicht krijgt wat ADD voor hunzelf als voor hun omgeving betekent. En dat duidelijk wordt welke gevolgen deze aandachtstekortstoornis kan hebben op het kind. Hierdoor kan duidelijk worden wat verwacht mag worden van het kind en wordt benadrukt dat er geen sprake is van onwil of gebrek aan inzet, maar dat er echt sprake is van onmacht, van niet anders kunnen. Vaak geeft dit al veel rust door de ADD behandeling voor het kind met ADD.Ze doen vaak heel erg hun best, terwijl ze vanuit hun omgeving steeds weer aangesproken worden op gebrek aan inzet. Hetgeen natuurlijk een zeer negatieve uitwerking heeft op het zelfbeeld van het kind.
ADHD behandeling kind gericht, houdt eveneens soms in, dat het voorschrijven van medicijnen aan de orde is. Vaak zijn het dezelfde medicijnen voor ADD alsook voor ADHD. De medicijnen genezen niet ,maar ze brengen meer balans in de hersenen. Alleen bij kinderen met ADHD slaan de medicijnen beter aan als bij kinderen met ADD.
Bij een ADD behandeling wordt er structuur geboden en voorspelbaarheid, voorbeeld gedrag door ouders, waardering wanneer het goed gaat en beloning , tevens word gewerkt aan het meer controle krijgen over het gedrag. Deze slaat bij ADD vaak wel beter aan dan bij ADHD. Het kind wordt tevens ,wat erg belangrijk is, geholpen aan een positiever zelfbeeld te ontwikkelen door het kind te laten zien welke mogelijkheden en capaciteiten het kind in zich heeft.
Add
ADD is de afkorting van: ‘Attention Deficit Disorder’. In het Nederlands betekent dat een stoornis van jou concentratie. Je hebt teveel gedachten en het kost je moeite om je aandacht vast te houden. Je vergeet dingen en droomt vaak weg.
Wat betekent ADD voor je kind?
Heb jij ADD of herken je je in de symptomen van ADD ?
- Symptomen van ADD zijn o.a. dat je het moeilijk vindt, om taken die je moet doen te plannen. Daardoor krijg je het niet af of soms kom je te laat.
- Je bent niet druk juist, of hyperactief.
- Waar je interesse ligt, kun je juist goed concentreren. Dit noemen we te gefocust bezig zijn.
Ze zeggen wel eens dat je vergeetachtig bent, lui, geen zin hebt om iets te doen of niet goed genoeg je best doet.
Ook de dagelijkse routines, zoals , tanden poetsen, aankleden, eten, spullen in je schooltas doen en op tijd komen gaat soms niet erg goed. Vriendjes maken kost je ook meer moeite door je teruggetrokken houding. Je hebt er ook moeite mee om je capaciteiten (waar je goed in bent ) te tonen en te gebruiken. Hierdoor kan een negatief zelfbeeld bij je ontstaan omdat je het gevoel krijgt niets te kunnen.
Maar als je echt in iets geintereseerd bent, dan lukt het je wel en kun je extra goed je aandacht erbij houden.
Maar ook met ADD kun je goed leren omgaan en structuur in je leven brengen waardoor dit alles in positieve zin kan veranderen voor jou.
Het verhaal van John met ADD
John is een zachtaardige, dromerige jongen van 10 jaar. die altijd voor zijn vriendjes in de bres springt!Echt een helper! Maar zijn achteloosheid betreffende zijn schoolwerk,niet afgemaakte taakjes en concentratieproblemen hebben een negatieve impact op hem.
Hij voelt zich dommer als zijn klasgenootjes en weet niet waarom hij maar niets af kan maken en zijn aandacht er niet bij kan houden. Graag wilde hij overal aan mee doen, maar de zin ontbreekt hem vaak, en haakt hij af . Ook heeft hij moeite een samenhangend verhaal te vertellen, kan niet goed voor zichzelf opkomen, het loopt gewoon niet lekker, alsof hij lui is maar dat is hij niet want John staat als eerste in de rij met voetbal waar hij dol op is. De laatste tijd schijnt er helemaal niks meer te lukken en moppert iedereen alleen nog maar op John.
Toen kwam de diagnose dat John wellicht ADD heeft, en werd het voor iedereen plots duidelijk. Het kwartje was gevallen.Er werd geadviseerd: medicijnen proberen. Dat wilden zowel John als zijn ouders niet. Eerst maar eens andere dingen proberen.
Toen naar de kinderpraktijk waar John van alles mocht vertellen en er graag heen ging. Kreeg er chocomel en een koekje, no problem er elke week heen te gaan!
En niet voor niets is gebleken. Na ongeveer 8 keer ernaar toe te zijn geweest zag je al echt sterkte veranderingen optreden. John maakte veel makkelijker contact met anderen en vertelde vloeiend en samenhangend zijn verhaal. Dat was eerst wel anders ,hij ontweek het als hij iets moest uitleggen, niemand kon de draad van zijn verhaal nog volgen omdat het zo verwarrend was voor anderen. Ook maakte hij zelden zelf contact waardoor vriendjes afhaakten. Nu nam zijn eigenwaarde , intiatieven en zelfvertrouwen toe. Je zag John opbloeien. Hij werd assertief en wist zijn mannetje te staan.
John is positief en in zijn voordeel veranderd
John denkt rustiger, heeft meer rust in zijn hoofd en lichaam gekregen en zit lekkerder in zijn vel. Hij kan zich ook veel beter concentreren. Hij begint geheel uit zichzelf aan zijn taken en maakt deze met wat pauzes er tussendoor ook altijd af. Ook met het aangaan van sociale contacten gaat het stukken beter en opvallend is dat John altijd wordt uitgenodigd wat voorheen niet of zelden het geval was. Wij als ouders zijn er zielsgelukkig mee en voor John natuurlijk het meest!
We hebben inmiddels vele kinderen geholpen uit Den Bosch en omliggende regio’s waaronder: Vught, Rosmalen, Schijndel en Berlicum.